KAYNAK – BİRGÜN

Toplumun yerel nitelikteki ihtiyaçlarını karşılama amacı olan yerel yönetimlerin başında belediyeler gelir. Belediyecilik nedir, nasıl yapılır konusu bu işin uzmanlarının konusu. Çağdaş dünyada artık belediyeler kişileri ve çıkar odaklarını geride bırakarak topyekun bir hizmet anlayışıyla geleneksel yerel hizmetleri sunmanın yanında artık kendi bölgelerinde yaşayan yurttaşların sosyal sorunlarıyla da ilgilenmektedirler. Bu bağlamda belediyeler gibi halka doğrudan dokunabilen birimlerin eğitimle ilgili neler yapabileceğini ele alalım istedik.

Eğitimi daha nitelikli kılabilirler

Günümüzde teknolojiyi ileri düzeyde kullanan, yüksek becerilere sahip en üst düzeyde eğitimli insanlara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu eğitimli insanların yetiştirilmesinin ana sorumlusu tabii ki Milli Eğitim Bakanlığı’dır. Ama eğitim gibi önemli bir alana tüm kesimler gücü yettiğince destek vermek zorundadırlar. Bu anlamda belediye yöneticileri, seçimle geldikleri için eğitim alanına daha duyarlı olmalıdırlar. Yerel yönetimler, halkın eğitim ihtiyaçlarını yerel halkın destek ve katkılarını da sağlayarak daha nitelikli bir hale getirebilir. Ayrıca hizmetlerin halka en yakın birimlerce görülmesi demokrasinin de bir gereğidir. Eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde merkezi eğitim teşkilatının yetkilerinin azaltılarak yerel yönetimlere bu gücün devredilmesi başka bir yazının konusu. Bu yazımızda mevcut koşullarda belediyeler eğitim için neler yapabiliri ele almaya çalışacağız.

Her mahalleye semt evleri

Belediyeler her mahalleye belediye eğitim semt evleri kurmalıdırlar. Bu eğitim semt evlerinde okuma yazma bilmeyenlere ücretsiz kurslar verilmeli, yetişkinlere dışarıdan diploma alma fırsatı için eğitim kursları düzenlenmeli, mesleki eğitim kursları verilmeli ve ücretsiz internet servisi verilmelidir. Belediyeler, yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle ücretsiz ve yörenin şartlarına uygun halk oyunları, müzik, resim, heykel ve bilgisayar kursları açmalıdır. Bu eğitim semt evlerinde ayrıca tiyatro, toplantı, konser, düğün, gösteri ve müsamereler için çok amaçlı salonlar da olmalıdır. Ödüllü proje yarışmaları düzenlenerek kadınlar ve öğrenciler eğitime teşvik edilmelidir.

Okuma alışkanlığını da artırabilirler

Belediyeler yapacakları çalışmalarla okuma alışkanlığını da artırabilir. Belediyeler gezici kütüphaneler kurabilirler, evlere ücretsiz kitap hizmeti verebilirler, halkımızı okumak istediği kitaplarla buluşturabilir. Müzeyle eğitim ilkesi gereği müzeleri geliştirerek halkın kullanımına açabilirler. Genel eğitimin vazgeçilmez bir unsuru olan beden eğitimi için her mahalleye spor tesisleri kurarak kentlinin bedensel ve sosyal gelişimine katkıda bulunabilirler. Ayrıca çocuk, kadın ve yaşlılar bu tesislerden ücretsiz yararlanabilmelidir.

Okullarla yakın temas

Bilim ainsanlarının ve sanatkarların kentle ilgili tüm araştırmalarına daha fazla destek vermesi gereken belediyeler, ayrıca okullarla daha yakın temas içinde olmalıdır. Belediyeler okullara onarım (boya-badana), mühendislik, bahçe düzenlemesi, kitap, kırtasiye gibi konularda daha fazla yardım etmelidirler. Belediyeler kuracakları gençlik ve kültür merkezlerinde sempozyum, konferans, panel ve söyleşi gibi eğitim etkinlikleri düzenleyebilirler. Kendi işini kendi kentinde kuran müteşebbis gençler desteklenmeli, psikolojik danışma merkezleri, çalışan kadınlar için anaokulları açılmalı ve okullara temizlik, bakım konularında daha fazla destek olunmalıdır.

Kadınlara ve gençlere öncelik

Belediyeler, tüm hizmetlerinde kadınlarımıza ve genç kızlarımıza öncelik vermelidir. Kadınlarımıza ücretsiz meslek edindirme, analık, çocuk bakımı, yemek, el işleri kursları açılmalıdır. Yoksul ailelerin çocuklarına öğrenimlerinin her kademesinde karşılıksız eğitim bursları verilmelidir. Belediyeler öğrencilerin eğitim, burs ve beslenme sorunlarının kalıcı biçimde çözülebilmesi adına işler yapabilirler. Başarılı öğrencilere yurt dışında eğitim imkanları sunabilirler. Üniversiteli gençlerimiz için belediye yurtları açılmalıdır, yoksul ailelerin çocuklarını ücretsiz barındırmalıdırlar. Böylelikle çocuklarımız ne idüği belirsiz yapıların yurtlarında kalmak zorunda kalmazlar. Öğrenciler ve yoksul halk için çamaşırhaneler açılmalıdır. Öğrencilere ders dışı zamanlarda eğitimlerini de destekleyen ücretli işler verilmelidir. Öğrenciler için yaz okulları açılmalı, onların bedensel ve düşünsel yeteneklerinin gelişmesi desteklenmelidir. Belediyeler genç araştırmacılara yurtiçinde veya yurtdışında burslar vermelidirler.

Belediyeler istedikten sonra bölge halkının da desteğini alarak eğitim için pek çok şey yapabilirler. Yeter ki eğitime, eğitimciye önem veren kişiler belediye yöneticisi olsunlar ve bu belediye yöneticileri kendi çıkarlarını değil halka hizmeti öncelesinler. Bu bağlamda belediyeler eğitime, eğitimli kişilere öncelik vermeli ve belediyeler birer çıkar kapısı olmaktan çıkarılıp halka hizmet kapısı haline dönüştürülmelidir.

TEILEN