KAYNAK – EĞİTİM AJANSI

Eğitimin Tatili Olmaz

“Eğitimin tatili olmaz” ilkesinden hareketle yaz tatilinde olsak bile sürekli eğitimle ilgili kafa yormak zorundayız. Eğitimi gündemden düşürmemek ve geliştirmek adına yoğun bir çaba içinde olmalıyız. Hatırlayacağımız üzere yıl içerisinde öğretmen niteliği konusu çok fazla gündeme gelmişti ve en sonda MEB çok önemli bir belge olan Öğretmen Strateji Belgesini yayınlamıştı. Öğretmen niteliğimizin somut eğitim politikalarına etki etmesi anlamında en önemli aşaması, iş başındaki 1 milyona yakın irfan ordusu öğretmenlerimizi daha geliştirilmiş, ihtiyaca uygun ve katılımcı hizmet içi seminerlerle eğitmektir. Diğer önemli ayağı ise eğitim fakültelerinden yetişip gelecek öğretmenlerin daha nitelikli yetiştirilmesidir. Eğitim fakültelerinden yetişip öğretmenliğe başlayanlara getirilen en büyük eleştirilerden biri alanın pratiğine uzak olmaları ve uygulama yapmamış olmalarıdır. Peki biz bu öğretmen adaylarımıza eğitim fakültelerinde ne kadar uygulama yaptırabiliyoruz, okullara gönderip baştan savma stajlar yaptırmanın ötesinde.

Bilgi En İyi Yaparak Yaşayarak Öğrenilir

Ülkemizde kaç tane eğitim fakültesinin pedagoji öğrenme laboratuvarı vardır ya da herhangi bir tanesinde var mıdır? Pek çok kişinin pedagoji öğrenme laboratuvarı da nedir dediğini duyar gibi oluyorum. Bilginin, bireyin kendi deneyimleri aracılığıyla yapılandırıldığını ve anlamlandığını düşündüğümüzde laboratuvarlarda öğrenilen bilgiler daha kalıcı olmaktadır. Bu anlamda sorgulamanın ön plana çıktığı modern laboratuvar anlayışları çok önemlidir. Ama toplumumuzda maalesef laboratuvar dendiğinde akla hep sayısal, tıp, fizik, kimya, biyoloji ve eczacılık laboratuvarları gelmektedir. Oysa ki laboratuvarlarda yaşamın ve bilimin tüm alanlarına yönelik araştırmalar ve deneyler yapılabilir. Ve de bizzat derslerin kendisi laboratuvarlarda yapılabilir.

STEM Merkezli Çok Yönlü Pedagoji Öğrenme Laboratuvarları

Eğitim fakültelerinde öğretmen adayları derslerini çok yönlü olarak tasarlanmış STEM merkezli pedagoji öğrenme laboratuvarlarında yapmalıdırlar. Buralarda öğretmen adayları derslere daha aktif katılabilirler, daha fazla geri bildirimde bulunabilirler ve daha başarılı öğretim süreçleri geçirebilirler. Modern laboratuvarlarda derslerle ilgili kavram ve teoriler deneyerek, gözleyerek, yaşayarak daha iyi öğrenilebilir. Öğretmen adayı bu laboratuvarları adeta mini bir hayat olarak algılamalı ve kendini çok yönlü geliştirilebilmelidir. Öğretmen adayı buralarda bilgiyi daha aktif kullanabilecek, bilimle daha içi içe olacak, en üst düzeyde muhakeme edip eleştirel düşünebilecektir. Ayrıca işlem yeteneklerini, el becerilerini geliştirip bilgiyi kullanmayı öğrenebileceklerdir. Pedagoji öğrenme laboratuvarları STEM merkezli olarak donatılmalı ve adeta küçük bir eğitim yaşam prototipi olmalıdır.

Nasıl Bir Pedagoji Öğrenme Laboratuvarı Olabilir?

Gelişen teknolojinin en üst düzeyde kullanılması gereken bu laboratuvarlar öğrencilerin araştırma ve proje yapabilecekleri şekilde tasarlanmalıdırlar. Ve bunun en önemli parçalarından biri etkili iletişim olacağından oturma düzeni çok önemlidir. Sandalye, masalar ve oturma düzeni gerektiğinde ikili, üçlü küme çalışmalarının yapılabileceği; ama aynı zamanda bireyselliğinde korunabileceği işbirlikçi öğrenme modeline dayalı, Anadolu’nun imece usulünü de kapsayacak şekilde oynar, değiştirilebilir olmalıdır. Bir pedagoji öğrenme laboratuvarında neler olabilir, hangi istasyonlara yer verilmelidir? Yaparak yaşayarak öğrenmenin ön plana çıkabileceği şekilde; teknoloji merkezinin, matematikle ilgili materyallerden oluşan bir matematik merkezinin, sanat ve el becerilerinin geliştirilebileceği malzemelerden oluşan bir istasyonun, fen bilgisi ve hayat bilgisi için gerekli deney araçların bulunduğu bir istasyonun, hijyenin ve çevre bilincinin ön plana çıkacağı DERİN lavabonun olacağı bir istasyonun, öğretim ve programla ilgili materyallerin olduğu bir istasyonun, okuma ve bilinçlendirme istasyonunun, yer minderlerinin ve oturma alanlarının sessiz sokratik okuma köşesinin bulunduğu bir istasyonun ve de yaşamın çok yönlülüğü adına müzik aletlerinin olduğu bir müzik istasyonunun bulunduğu; çağın gereklerine uygun, her eğitim fakültesinde pedagoji öğrenme laboratuvarları oluşturulmalıdır.

Eğitimin Tatili Olmaz

Eğitim fakültelerindeki öğretmen adayları pedagoji öğrenme laboratuvarları aracılığıyla zihinsel faaliyetlere tek tek önem vermiş olacak, tek tek ve gruplar halinde kendilerini çok yönlü geliştirmiş olacaklardır. Bu laboratuvarlarda inceleme, araştırma konusunda tecrübe kazanmış olan öğretmen adayları alana indiklerinde öğretmenlik mesleğine karşı daha istekli ve tutkulu olacaklardır. Ayrıca öğretmenler buralarda laboratuvarların getirisi olan tümdengelim, tümevarım, araştırmaya dayalı yaklaşım, bilimsel süreç becerileri ve teknik becerileri kazanacaklarından bunları meslek hayatlarında öğrencilerine de rahatlıkla öğretebileceklerdir.

Dünyada hak ettiğimiz yeri alabilmemiz adına daha güçlü olmalıyız. Bunun yolu da eğitimden geçiyor. Eğitimin en önemli unsurunun da öğretmenlerimiz olduğunu düşündüğümüzde öğretmenlerimizin daha nitelikli olmaları hayati değerdedir. İş başında olan öğretmenlerimizin niteliği geliştiren, katılımcı hizmet içi seminerlerle daha ileriye götürülebilir. Ama eğitim fakültelerinden yetişip gelen öğretmenlerimizin niteliğini arttırmanın en önemli adımlarından biri bütün eğitim fakültelerimizde çağın gereklerine uygun pedagoji öğrenme laboratuvarlarının kurulmasıdır. YÖK ve üniversiteler bu konuda hızla gerekli adımları atmalıdırlar. Diğer taraftan MEB’de pedagoji öğrenme laboratuvarları kurarak burada eğitim çalışmaları yapabilir.Unutmayalım eğitimin tatili olmaz, yaz boyu da eğitimimizin kalitesini arttırma adına eğitime yoğunlaşmalı ve eğitimimizle ilgili yeni projeler üretmeliyiz. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin…

TEILEN