KAYNAK – EĞİTİM AJANSI

Mark Twain “Rakamlar yalan söylemez, yalancılar yalan söyler rakamlarla…” demiştir.

İstedik ki bu kadar önemli olan rakamlarla Milli Eğitim Bakanlığı’mızın son açıkladığı veriler doğrultusunda eğitim öğretimimizin son halini şöyle bir gözden geçirelim. Bu rakamların objektif okunmaları başta Milli Eğitim Bakanlığımız olmak üzere hepimize yol gösterici olacaktır. Ama burada brüt rakamlardan ziyade net rakamlarla yorumlamalar yapmak gerekmektedir. Yoksa kendimizi kandırmanın ötesine gidemeyiz. Verileri ancak rasyonel ve objektif okuyarak eğitimimizin mevcut halinin fotoğrafını çekip, hedeflere ulaşıp ulaşmadığımızı belirleyebiliriz. Bu rakamları adeta bir pusula gibi algılayıp yeni yol haritaları hazırlayarak yola devam etmeliyiz.
2016-2017 yılında açık ve örgün ortaokullar ile liselerde 11 milyon 33 bin 419 öğrenci okumaktadır.11 milyon 33 bin 419 öğrencinin oransal dağılımına baktığımızda; bu öğrencilerin yüzde 11,70’i imam hatip ortaokulları ile liselerinde, yüzde 7,15’i özel ortaokul ve liselerde, yüzde 12,96’sının açık öğretim ortaokulları ile liselerinde, yüzde 68,19’unun diğer liselere devam ettiğini görmekteyiz.
Özel Öğretim Kurumlarının Sayısında Son 5 Yılda Artış Yaşanmıştır.
Özel eğitim kurumlarında 2012-2013 yılında 613 bin 064 öğrenci okurken bu rakam beş yılda 591 bin 899 öğrenci artarak 2016-2017 yılında 1 milyon 204 bin 963 öğrenciye ulaşmıştır. Yani yüzde 96,55 lik bir artış yaşanmıştır.

Devlet okul sayıları azalırken, özel okul sayıları ve özel okullara giden öğrenci sayıları artmıştır. Beş yıl önce Türkiye’deki özel okulların (4 bin 664 adet) resmi okullara oranı yüzde 10 iken günümüzde özel okulların resmi okullara oranı yüzde 20’dir.Beş yıl öncesine göre devlete ait ilkokul sayısı yaklaşık 4 bin azalmıştır. Özel ortaöğretim kurumlarının sayısı an itibarıyla tarihimizin en yüksek seviyesine çıkmıştır. Bu dönem içinde özel meslek liselerine giden öğrenci sayısı ise tam 25 kat artış göstererek 4 bin 348’den 111 bin 198’e yükselmiştir. Özel okulların devlet okullarına oranı yüzde 20’dir. 2016-2017 eğitim öğretim yılı itibariyle özel temel liseye dönüşen eğitim kurumu sayısı ise 1.472’dir. Son beş yılda özel okul sayısı 10 kat, özel okula giden öğrenci sayısı ise 12 kat artmıştır.

Aileler Çocuklarını 5,5 Yaşında İlkokula Başlatmak İstememektedirler.
2012-2013 eğitim öğretim yılında 5,5 yaş grubunun birinci sınıfa kaydedilmesi ile ilkokulda öğrenci sayısı 5 milyon 593 bin 910’a çıkmıştı. Yaş sınırı değişmemesine rağmen ilkokulda 2016-2017 eğitim öğretim yılında okuyan öğrenci sayısı 4 milyon 970 bin 160’a düşmüştür. MEB istatistiklerine göre 2012-2013 yılında birinci sınıfta 1 milyon 884 bin 243, 2013-2014 yılında 1 milyon 400 bin 118,2014-2015 yılında 1 milyon 305 bin 706,2015-2016 yılında 1 milyon 291 bin 633 öğrencinin ilkokul 1.sınıfta kayıtlı olduğu bilgisi görülmektedir. Bu istatistiklerden hareketle ailelerin çocuklarını ya 5,5 yaşta okula göndermekten vazgeçtiğini ya da bu çağ grubu çocuk nüfusunda önemli azalma yaşandığını söyleyebiliriz.
An itibarıyla okul öncesi çağdaki 3-5 yaş grubu çocukların sadece %35.52’si, 4-5 yaş grubunun %45.70’i, 5 yaş grubunun ise % 58,79’u okul öncesi eğitim alma şansına sahip olmuştur. İstanbul’da okulöncesi eğitimde okullaşma oranı 3-5 yaş grubunda net %29,85, 4-5 yaşta net %37,87, 5 yaşta net %48,88 ile Türkiye ortalamasının çok altındadır. Okulöncesi eğitimde her üç yaş grubunda da Türkiye ortalamasının altında olan iller İstanbul, K. Maraş, Osmaniye, Yozgat, Gümüşhane, Erzurum, Bayburt, Ağrı, Kars, Iğdır, Bingöl, Van, Muş, Bitlis, Hakkâri, G.Antep, Adıyaman, Ş. Urfa, Diyarbakır, Mardin, Şırnak ve Siirt’tir.
İmam Hatip Ortaokullarında Sayısal Artış Yaşanmıştır.
Öğrenci artış oranlarına göre son beş yılda en büyük artış imam hatip ortaokullarında yaşanmıştır. İmam hatip ortaokul öğrenci sayısı 2012-2013 yılında 94 bin 461 iken 2016-2017 yılında yüzde 505,50 artışla 657 bin 020 öğrenciye ulaşmıştır. Ayrıca 2015-16 yılından hemen sonra 2016-2017 yılında imam hatip ortaokullarında artış oranı yüzde 25,31 (132 bin 725) olmuştur. İmam hatip lisesi öğrenci sayısı 634 bin 406, imam hatip ortaokulu öğrenci sayısı ise 657 bin 20 oldu. Geçen yıl ortaokul ve lise ile birlikte imam hatipli sayısı 1 milyon 201 bin 500 iken, 1 milyon 291 bin 426’ya yükselmiştir. Bu sayı AK Parti’nin iktidara geldiği 2002 yılında 71 bin 100’idi. Türkiye genelinde 2012-2013 eğitim öğretim yılında 1.099 olan imam hatip ortaokulu sayısı geçtiğimiz yıl 1.961, bu yıl 2.777; 708 olan imam hatip lisesi sayısı ise geçtiğimiz yıl 1.149 bu yıl ise 1.408 olmuştur. İmam hatip ortaokullarında görev yapan öğretmen sayısı 23 bin 834’ten, 31 bin 530’a derslik sayısı ise 15 bin 792’den, 22 bin 532’ye çıkmıştır.

Ortaöğretimde Öğrenciler Açık Liseye Yönlendiriliyorlar
Beş yıl önce Açıköğretim lisesinde 940 bin öğrenci bulunuyorken, hızlı bir artış yaşanmış ve an itibarıyla Açıköğretim lisesindeki öğrenci sayısı 1 milyon 287 bin 240’tur. Ayrıca 2015-16 yılında açık liselere 1 milyon 536 bin 133 öğrencinin devam ettiği görülmektedir. Bu sayı 2016-17 öğretim yılında 1 milyon 287 bin 240’a gerilemiştir.2016 yılında açık liseden mezun olanların sayısı 73 bin 10 öğrenci mezun olduğuna göre 175 bin 883 öğrencinin ne olduğu sorusu yanıt beklemektedir.
Bu istatistiki bilgilere göre ayrıca bir derslik ve öğretmene düşen ortalama öğrenci sayısının en kalabalık olduğu bölgeler İstanbul, Güneydoğu Anadolu ve Akdeniz bölgeleridir. Resmi okullarda şube sayısı derslik sayısından 82 bin 398 derslik fazla görünmektedir. Bu açığı mevcut sistemin tam gün eğitime geçebilmesi için gereken derslik ihtiyacı olarak ifade edebiliriz.2016-2017 eğitim öğretim yılında öğrencilerin %52.82’si genel ortaöğretimde,%35,68’i mesleki ortaöğretimde,%11,51’i imam hatip liselerine devam etmektedir.
Son beş yılın verileri ışığında baktığımızda özel okul ve imam hatip okul ve öğrenci sayılarının arttığını görmekteyiz. Öğrenci artış oranlarına göre son beş yılda en büyük artış imam hatip ortaokullarında yaşanmıştır. Diğer taraftan açık öğretim liselerine yönlendirilen öğrenci sayılarında da artışlar yaşanmıştır. Ailelerin çocuklarını beş buçuk yaşında okula başlatmak istemedikleri de bir başka gerçekliktir. Özel ortaöğretim kurumlarının sayısı an itibarıyla tarihimizin en yüksek seviyesine çıkmıştır.
Son beş yılda özel okul sayısı 10 kat, özel okula giden öğrenci sayısı ise 12 kat artmıştır. Bu dönem içinde özel meslek liselerine giden öğrenci sayısı ise tam 25 kat artış göstermiştir.

TEILEN