KAYNAK – EĞİTİM AJANSI

Uzunca bir süredir hepimiz eğitimimizin temel unsuru olan öğretmenlerin niteliğinin arttırılması ve bu mesleğin daha ileriye götürülmesi adına‘Öğretmen Strateji Belgesinin‘ hazırlanması ve yayınlanmas

Ama ne yayınlama. Ortalık toz duman oldu, herkes filin uzuvları misali belgeyi başka yerinden yakaladı. Hocalara sınav mı olur, MEB bürokratları, okul müdürleri, il ve ilçe müdürleri de bu sınava girecek mi, öğretmenlikte yeni dönem, öğretmen yetiştirilmesi sil baştan, öğretmen eğitiminde yeni yol haritası, öğretmenler 4 yılda bir sınava girecek, öğretmen strateji belgesinden ürkenler var, öğretmenin performansı takipte,öğretmenlikten köleliğe geçiş, angarya artacak, öğretmenliğe ohal geliyor, öğretmenlik mesleğini bitirme stratejisine hayır… Bunlar yorumlardan sadece bazıları.

Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023 Nedir?

MEB’in yayınladığı bu belge 2017-2023 yılları arasında öğretmen yetiştirme ve geliştirme sürecinde, yapılacak eylemlerin açıklandığı bir yol haritası niteliği taşıyor. Belgede 3 ana amaç altında 8 hedef ve bu hedefleri gerçekleştirebilmek için 35 eyleme yer verilmiş. Belgeyle öğretmenlere yönelik 2023 vizyonu belirlenmiştir. Belge; öğretmenliğe yönelik hizmet öncesi eğitim, öğretmenlik mesleğine adayların seçimi ve istihdamı, adaylık ve uyum eğitimi, kariyer geliştirme ve ödüllendirme, öğretmenlik mesleğinin statüsü ve sürekli mesleki gelişim olmak üzere 6 temel bileşenden oluşuyor.

Belgenin Olumlu Yönleri

Belge üzerine çok şey söylenebilir ve söylenecektir de. Öncelikle öğretmenlikle ilgili uzun zamandır yayınlanmasını istediğimiz böyle bir belgenin yayınlanması sevindiricidir. Belgede; öğretmenlerin bireysel çalışmalar yapabilmelerine imkân sağlayan ortamların oluşturulması, öğretmen yetiştirmede program tercihinin fakülteye girişten sonra yapılması, eğitim fakültesi öğrencilerine diğer fakülte ve bölümlere geçiş hakkı tanınması, öğretmenlere yönelik şiddeti önlemek için hukuk ve idari düzenlemeleri içeren eylem planının oluşturulması, dezavantajlı bölgelerde görev yapmaya ilişkin özendirici tedbirler alınması, eğitim çalışanlarının bilimsel etkinliklere katılmalarının teşvik edilmesi gibi konuların bulunması olumludur.

Eleştirmiş Olmak İçin Eleştirilmez

Ama sözleşmeli öğretmenlik ve mülakat, kariyer basamakları ve performans değerlendirme gibi konular tartışmalıdır. Fakat konunun paydaşları bu konuyu sadece eleştirmiş olmak için slogan cümlelerle eleştirmemeli, eleştirdikleri noktaların çözüm önerilerini de somut ve bilimsel olarak ortaya koymalıdırlar. Ama MEB de yaptığı ve yapacağı bu uygulamaların iş güvencesini zedelemeyeceğini, somut olarak objektif kriterlerle ortaya koymak zorundadır. Ülkemizde okul müdürü, meslektaş, öğrenci ve veliler tarafından öğretmenlerin performansının objektif olarak değerlendirilebilmesi çok gerçekçi değildir.

Eğitim Fakültesi Dışındakilerinin Öğretmen Olması Yanlıştır

Performans sisteminin işlevsel olabilmesi için okul müdürü ve daha üst düzey yöneticilerin objektif kriterlerle, liyakata dayalı olarak gelmeleri gerekmektedir. Diğer türlü performans sistemi karmaşadan öte bir şey yaratmaz. Bu belge sözleşmeli ve mülakatlı öğretmen alımından, öğretmenlere sınav yapılmasına, rotasyondan performans değerlendirmelerine çok tartışılacaktır

Başarıda Aslolan Uygulamalar ve Uygulayanların Niteliğidir

Böyle bir belgenin yayınlanması sevindiricidir. Ayrıca tüm paydaşların görüşlerini ifade etmesi ve bunların MEB tarafından incelenip, dikkate alınması gerekmektedir. Lakin unutmayalım kâğıt üzerinde ne kadar güzel ve süslü şeyler de yazsak, başarıda aslolan uygulamalar ve uygulayanların niteliğidir. Yani icraatlardır. Bu belge de öğretmenlerin ekonomik ve sosyal koşullarının iyileştirilmesine yönelik düzenlemeler de yapılmalıydı ve öğretmenlerin ek göstergeleri ve ekonomik koşulları iyileştirilmeliydi. Ayrıca bu performans değerlendirmesinin sadece öğretmenler için değil tüm eğitim çalışanları için olması gerekmektedir. Eğitimde herkesin liyakatin olduğuna, ayrımcılığın olmadığına inanması ve bu bağlamda çalışması gerekmektedir. Bilimin, aklın, liyakatin, hukuk kurallarının işlendiği partiler ve siyaset üstü bir devlet politikası eğitimin uygulanması gerekmektedir.

TEILEN