Bu Kurslar Okul Dershanelerine Dönüşmemelidir
Amaç Okulu Ön Plana Çıkarmaktı
Destekleme ve Yetiştirme Kursları MEB’in eğitimdeki fırsat eşitsizliklerini ortadan kaldırmak adına uyguladığı önemli projelerden biridir. MEB, bu kurslarla, çeşitli olumsuzlukları ortadan kaldırmak istemiş ve okullarımızdaki eğitim öğretimin niteliğini arttırmayı amaçlamıştır. Bütün bunlar yapılırken dershanelerin kaldırılması, öğrencilerimizin özel kurumlara yüklü miktarda paralar ödemeden, devlet güvencesiyle ücretsiz, okullarımızda tamamlayıcı ve takviye edici kurslarla eğitim alması hedeflenmiştir. Bu uygulama; akademik başarıyı arttırma, sanatçı ve sporcu yetiştirme adına, temel derslere takviye adına önemli bir projedir. Böylelikle, yıl içerisinde öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerine katkılar sunulurken, yazın da adeta bir yaz okulunda gibi öğrencilerimiz sanatsal etkinliklerle, sporla, resimle, müzikle ücretsiz bir şekilde profesyonelce ilgilenmektedirler.
2016 – 2017 1. Dönem Ders Bazlı Sayılar
Arapça | 87501 |
Beden Eğitimi ve Spor | 567823 |
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım | 194 |
Biyoloji | 389094 |
Coğrafya | 394414 |
Dil Ve Anlatım | 472305 |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi | 649908 |
Drama | 9605 |
Felsefe | 71393 |
Fen Bilimleri | 1736418 |
Fizik | 470401 |
Geometri | 77773 |
Grafik Tasarım | 52 |
Görsel Sanatlar | 118835 |
Hadis | 435 |
Kimya | 395955 |
Kur’an-ı Kerim | 73457 |
Mantık | 3899 |
Matematik | 2956224 |
Müzik | 99742 |
Peygamberimizin Hayatı | 2077 |
Piyano | 24 |
Psikoloji | 916 |
Siyer | 347 |
Sosyal Bilgiler | 831414 |
Sosyoloji | 2670 |
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük | 562181 |
Tarih | 333527 |
Teknoloji ve Tasarım | 38 |
Temel Dinî Bilgiler | 1188 |
Türk Dili ve Edebiyatı | 66170 |
Türk Edebiyatı | 239028 |
Türk Müziği Koro Eğitimi | 47 |
Türkçe | 1862245 |
Yabancı Dil | 1681139 |
Yazarlık ve Yazma Becerileri | 5065 |
Yaşayan Diller ve Lehçeler | 997 |
Zekâ Oyunları | 20 |
İki Boyutlu Sanat Atölye | 761 |
Öğretmenlerimiz De Ek Gelir Elde Edebilmektedirler
Tüm bunlar devletin okullarında, güvenli bir şekilde, öğretmenlerimizin denetiminde gerçekleştirilirken; öğretmenlerimiz de ek gelir elde edebileceklerdir. 2016 yılından itibaren başlayan bu uygulamayla, ortaokul ve lise öğrencilerimiz derslerde edindikleri kazanımları pekiştirmişler, özel ilgi ve yeteneklerini de geliştirmişlerdir. Bu kurslarda ülkemizin geleceğine yön verebilecek sanatçı ve sporcular da keşfedilecektir. Yine bu kurslar sadece sınava yönelik derslerle ilgili olmadığından; öğrencilerimiz yazarlık, drama, müzik, beden eğitimi, görsel sanatlar ve spor gibi sosyal içerikli kurslara giderek, tost ile test arasına sıkışmayıp, sınav kaygısından uzaklaşabileceklerdir.
Bu Kurslar Okul Dershanelerine Dönüşmemelidir
Destekleme ve Yetiştirme Kursları MEB’in önemli projelerinden biridir. Bu nedenle de alanda bu projeyi uygularken; bu projeyi gölgeleyecek uygulamalardan kaçınılmalıdır. Bu kursların adeta bir okul dershanesine, üniversitelerde verilen para merkezli formasyona ya da ikinci öğretime dönüşmesinin önüne geçilmelidir.
Öncelikle, bu kurslardaki dersler öğretmenlere adil bir şekilde dağıtılmalı ve bu dağıtımlarda karşılıklı para alışverişi, okul yönetimine yakın olma, siyasi ve sendikal ilişkilerden uzak durulmalıdır. Bu kursların temel amacı olan tamamlayıcılık ve takviyenin dışına çıkılmamalı, bu kurslar okulun yerini almamalıdır. Bu yönüyle, bu kurslar merkezi sınavlara hazırlayıcı değil; okulu destekleyici olmalı ve okulun yerine bir alternatif olmamalıdır.
Okul İkinci Plana Atılmamalıdır
Okulun ikinci plana atıldığını birkaç açıdan görebiliyoruz. Aylardır, Cumhurbaşkanı da dâhil, okul ders kitaplarını konuşuyoruz. Ama bu kurslarda yapılan, kursun kendisinden ve MEB’den değil, bizzat sahadaki uygulayıcılardan kaynaklanan bir sorun olarak; okul ders kitaplarının değeri sıfıra indirilmekte ve tüm okul ders kitapları anlamsızlaştırılmaktadır. Nasıl mı? Bu kurslar okul dershanelerine dönüşürken, aynı zamanda ciddi bir rant alanına çevrilmektedirler. Alan uygulayıcıları, öğrencilerden okul kitaplarının dışında, yüklü miktarda belli farklı yayınevlerinin ücretli kitaplarını talep etmektedirler. Ve okullarda genelde aynı yayınevlerinin kitapları görülmektedir. Okul yönetimleri, kurs öğretmenleri ilgili yayınevi ve kırtasiyeler arasında ciddi bir para alış verişi dönebilmektedir.
En Büyük Pedagojik Hatalardan Biri De Öğretmenlerin Sınavları Bu Kitaplardan Yapmalarıdır
Kurs hocası ve ders hocası aynı öğretmen olabildiğinden; okul sınavları da bu kitaplara endeksli olarak yapılabilmekte, böylelikle okul yine ikinci plana itilmekte, okul kursları dershanelere dönüşebilmekte ve daha fazla sınav merkezli bir sistem ortaya çıkabilmektedir. Yine okullar kendilerine yakın kırtasiyelerle anlaşmakta ve bu alanda da tekelleşme ve sömürü yaşanabilmektedir.
Eğitimdeki fırsat eşitsizliklerini yenebilmek, öğrencilerimizin sosyal ve akademik gelişimlerine katkı sağlamak, okulun öneminin ikinci plana atılmasını engellemek ve sınavsız bir eğitim sistemine geçmek adına MEB’in önemli projelerinden biri olan Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının okul dershanelerine dönüşmesinin önüne geçilmelidir. Bunun için MEB’den ve projeden kaynaklı olmayan bu sorunun çözümü adına MEB, bu projeyi ve projeyi alanda yürütenleri daha fazla denetlemelidir. Türkiye Hepimizin, Eğitim Hepimizin…